Facebook Pinterest Instagram

MADE IN RO: 100 ANI DE BRANDING ROMÂNESC

Ce cumpărau românii acum 100 de ani: o retrospectivă ilustrată a reclamelor și a brandurilor naționale de altădată .

În perioada 22 octombrie-25 noiembrie 2018 va avea loc derularea proiectului itinerant Made In RO: 100 ani de branding românesc, în București, Cluj-Napoca și Timișoara, prin care ne dorim să aducem în premieră în peisajul cultural o pagină neobișnuită din istoria intimă a țării, aceea a brandurilor și mărcilor naționale emblematice sau mai puțin cunoscute. Unele dintre aceste branduri au evoluat pe parcursul unui secol de existenţă, altele au dispărut în negura vremurilor. Publicitatea reprezintă o parte a istoriei României, reclama sau „sufletul comerţului“, cum mai este denumită, ne prezintă o altă faţetă și oferă o radiografie onestă a societății și a modului în care evenimentele marcante ale timpurilor au influențat consumul și redimensionarea brandurilor în peste 100 de ani. Expoziția principală de artă publicitară va fi secondată de conferințe și ateliere creative.

Ambiția proiectului este să surprindă un fir istoric al mărcilor autohtone printr-o retrospectivă ilustrată a publicității românești cuprinsă în obiecte autentice de memorabilia, ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă, machete, produse diverse, care pot povesti despre evoluția bunurilor de larg consum, dar și uzanța cumpărăturilor oamenilor din țară pe parcursul mai multor decenii, despre inovațiile tehnice și industriale, despre schimbările de stil și modă, de mentalități, despre apariția și dezvoltarea industriilor creative în România, dar pot fi mai ales urme antropologice pentru imaginea societății în diverse momente ale sale.

Activitățile principale din cadrul proiectului:

  1. Expoziția itinerantă va avea loc la București (22-28 octombrie, la AWE. Adaptive Work Environment, parterul Palatului Universul), Cluj-Napoca (9-14 noiembrie) și Timișoara (15-19 noiembrie, Casa Artelor, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș), în intervalul orar 00-21.00, după ordinea cronologică a apariției brandurilor și a reclamelor: (1) perioada antebelică și anul 1918 – Primul Război Mondial, (2) perioada interbelică, (3) Al Doilea Război Mondial și perioada postbelică (4) comunismul, care coincide cu apariția celor mai populare branduri românești produse în masă, (5) După ‘89 și reînceputurile publicității românești, branduri autohtone care au reuşit să se reinventeze şi să supravieţuiască în capitalism.
  1. Conferințe
  • After ‘89: branduri de ieri și de azi- supraviețuirea mărcilor din comunism și transformarea lor în ambasadori naționali

Locație: București, 25 octombrie, ora 19.00

Subiect: O retrospectivă a brandurilor de larg consum, venite din interbelic sau din comunism, care au supraviețuit într-o formă sau alta ori s-au adaptat cerințelor societății capitaliste. Reinventarea mărcilor de tradiție românești, acomodarea cu un “nou” public și o retorică diferită. Despre rezistență și rebranding.

Invitați: specialiști și pionieri din industriile creative, publicitari, jurnaliști

  • Fondatorii antreprenoriatului românesc – oamenii din spatele brandurilor

Locație: București, 26 octombrie, ora 19.00

Subiect: O trecere în revistă a celor mai importante sau interesante aspecte din istoria antreprenoriatului românesc (despre personajele din spatele afacerilor), mai ales cel de la începutul secolului și felul în care au apărut, s-au dezvoltat sau au dispărut unele dintre brandurile și mărcile românești cele mai cunoscute.

Prezentare susținută deDumitru Lăcătușu, istoric și Co-fondator Centrul de Consultanță Istorică și Florian Ciobanu, curator și colecționar „Reclame Vechi Româneşti 1840-1995“.

  • The Cluj Story: lecții de branding sau despre cum se construiește credibil brandul unui oraș

Locație: Cluj-Napoca, 12 noiembrie, ora 17.00

Subiect: Poveștile de succes ale diferitelor grupuri de inițiativa locală din Cluj-Napoca, care au reușit, prin diverse acțiuni, proiecte și campanii publice și private să transforme orașul într-un brand la nivel local, dar și național, într-un pol regional de dezvoltare, făcându-l mai atractiv pentru turism și investiții private, dar și pentru locuitori.

Invitați: reprezentanți instituționali, ai societății civile, mediul academic și universitar

  1. Ateliere creative educaționale (București)

AntiManual de publicitate românească: Curs de branding românesc susțiut în două licee de profil economic și tehnologic din București – de la teorie la practică, de la idee, la ambalaj și poziționare pe piață. Atelierele de branding și grafică publicitară care vor lua forma unor incubatoare de idei și practici care pot ilustra viziunea tinerilor asupra felului în care se pot reinventa anumite branduri românești. Atelierele vor fi organizate de trainerii Cosmin Chiriță și Adrian Ierulescu.

Sumar de branduri reprezentate: Mociornița, Bragadiru, Rhein și Azuga, ateliere de croitorie și încălțăminte interbelice, magazinul de pălării al lui Costescu, de ciorapi și tricotaje la Solovici, de jucării al lui Lindenberg, Mott & Fils, motoretele Victoria, Carpați sau Mobra, apoi Guban, ciorapi Adesgo, Timișoreana, Borsec, pastele de dinți Cristal și Kalodont, locomotivele Malaxa, Loteria Română, CEC, uleiul Luboil-Unirea, Revistele Realitatea Ilustrată, Dimineața și a Oficiului Național de Turism, ceasornicăria lui Hodor și Makove, țigaretele Carpați, săpunurile Pisica și Cheia, lămpile Tungsram M.R., Cooperativa Meșteșugarul-Mediaș, radiatorul Electrogaz, fabrica de telefoane Standard, oțetul Podgoreanu, PECO, CI-CO, vopseaua de păr Cromoplatin, Dacia, biscuiții Eugenia, ciocolățica Mirela și ROM, mașinăriile de gătit Aragaz sau Carpați 1, Dero, ARO, aspiratorul Ideal, Danubiana, Nufărul, ceasul Optimef, Pegas, Farmec, Zarea, Supco, televizoarele Miraj, magazinele Unirea și Victoria, Brifcor, apoi Connex, care a marcat cumva începutul capitalismului.

Proiectul este spiritul regăsit sau descoperit al unei perioade anume și o oportunitate de documentare și delectare pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media, oameni de comunicare, dar și pentru publicul larg.

– Deschiderea oficială va avea loc în București, în data de 22 octombrie, începând cu ora 19.00, la AWE, parterul Palatului Universul, debutând cu un concert live al proiectului muzical Aida și NoiIntrarea este liberă la toate activitățile din cadrul proiectului.

Made in RO: 100 ani de branding românesc

Proiect inițiat și organizat de: Asociația ESCU

Co-finanțat de: Ministerului Culturii și Identității Naționale, în cadrul apelului de proiecte aniversare a Centenarului României (1918 – 2018) şi a Primului Război Mondial

Parteneri: AWE. Adaptive Work Environment, Casino, Centrul de Cultură Urbană și Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca și Direcția Județeană pentru Cultură Timiș

Curator și colecționar principal: Florian Ciobanu – „Reclame Vechi Româneşti 1840-1995“.







Previous Post

MATERIA #4 – Follow your leather calling!

Next Post

Inès de la Fressange Primăvară/Vară RTW 2019





Te-ar putea interesa și


More Story

MATERIA #4 – Follow your leather calling!

Luna octombrie e luna MATERIA. Pe 20 și 21 octombrie la Palatul Telefoanelor va avea loc cea de-a patra ediție MATERIA...